Kognitiv: hvordan vi sakffer oss kunnskap om verden.
Språk, hukommelse, problemløsing
Jean Piaget
Tenking: en indre aktivitet der en manipulerer med indre forestillinger, begreper og symboler for ytre ting og hendelser
Kognitive skjema/kart:
Piaget (1896-1980): er fra sveist og tok mastegrad i biologi
Begynte å forske på barn.
Stadie teori
Hierarkisk (du kan ikke hoppe over et stadiet)
Barn tenker like mye som voksne. ikke mindre verd enn voksne, de tenker på annen måte.
Barn tenker på en magisk måte og utvikler seg i handlinger og ikke ord (for eksempel skriking)
Barn forholder seg til verden følelsesmessig
Mer enn intellektuell
Spedbarnsalderen "den sansemotoriske alderen" 0-2 år
Reflekser --> språk
Muskler og sanser
Objekt permanens (at når noe er bort, er det borte)
Årsak/virkning (triller ball, når han kaster den, triller ballen)
Førskolealderen 2-6 år
"Preoperasjonelt stadium"
Begynner å forstå mere
Begynner å gå
Fra praktisk --> symbolsk
Animisme (animasjoner i verden, vind som blåser på blomster og da danser de, eller er lei seg osv.)
Artifisialisme (at alt er skapt av mennesker, til og med fjell)
Magisk
Empati (omsorg for hverandre)
Språk: gruppere (hund og katt)
Begreper og ordforrådet utvikler seg voldsomt
Assimilasjon/akkomodasjon (det vil si at vi vet noe om noen eller noe og etter hvert bruker man det Man kunne fra før og endre og tilføye det du lærer) for eks. alle fugler kan fly, men plutselig ser vi en Struts og skjønner at alle fugler ikke kan fly.
Små skolealderen "den konkretoperasjonelle fasen" 6-12 år
Konkretoperasjonell (kan operer og tenke logisk )
Mengde, volum og tall
Klarer og hoppe i tallrekka, eks: 11 + 8 = 19
Klassifisere i systematisere
Se ting fra andres synsvinkel
Fra magisk --> vitenskapelig
Formaloperasjonell 12 -->
Hypoteser
Filosofere - imaginære standpunkt
Livsplan
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar